Hämta FFmpeg Kan inte komma åt Git eller vill öka hastigheten på kloning och minska bandbreddsanvändningen. FFmpeg har alltid varit ett mycket experimentellt och utvecklingsdrivet projekt. Det är en nyckelkomponent i många multimediaprojekt och har nya funktioner kontinuerligt tillsatt. Utvecklingsgrenens snapshots fungerar riktigt bra 99 så att människor inte är rädda att använda dem. Git Repositories Ungefär 3 månader gör FFmpeg-projektet en ny stor release. Mellan större utgåvor kommer punktmeddelanden att visas som lägger till viktiga buggfixar men inga nya funktioner. Observera att dessa utgåvor är avsedda för distributörer och systemintegratörer. Användare som vill kompilera från källan själva uppmanas starkt att överväga att använda utvecklingsgrenen (se ovan). Detta är den enda versionen som FFmpeg-utvecklare arbetar aktivt med. Utgåvan gränsar bara till körsbärsval utvalda ändringar från utvecklingsgrenen, vilket därför får mycket mer och mycket snabbare buggfixar som tilläggsfunktioner och säkerhetsfläckar. FFmpeg 3.2.4 Hypatia 3.2.4 släpptes 2017-02-10. Det är det senaste stabila FFmpeg-utgåvan från 3.2.4-frigöringsgrenen, som klipptes från mästaren 2016-10-26. Den innehåller följande bibliotek versioner: FFmpeg 3.1.7 Laplace 3.1.7 släpptes 2017-02-09. Det är det senaste stabila FFmpeg-utgåvan från 3,1-filialen, som klipptes från mästaren 2016-06-26. Den innehåller följande biblioteksversioner: Installationsguide för MinGWFFmpeg För att kunna kompilera FFmpeg på Windows måste du installera MinGW-miljön och några få verktyg som är absolut nödvändiga. Följande avsnitt ger några anvisningar för att installera några av de nödvändiga komponenterna. Observera att de enda strikta kraven för att sammanställa en vanlig vaniljversion av FFmpeg (inga externa bibliotek) är MinGW (kompileringsmiljö) och git som krävs för att ladda ner och uppdatera källkoden. Observera också att det ibland är lättare att korsa, se CrossCompilingForWindows. som också kan innehålla några hintsclues för att sammanställa de olika beroenden du behöver använda mingw också. Vissa Windows-specifika kompileringsuppgifter finns i den officiella dokumentationen på: MinGWMSys Du har i princip två alternativ för en kompilator: Mingw mainline eller Mingw-W64. Båda erbjuder fungerande gcc för Windows. Den senare tenderar att vara lite mer aktuell än den förra och erbjuder mer bibliotekskompatibilitet, som DirectShow-rubriker, helst använda mingw-w64. Anvisningarna här är i grunden för Mingw mainline, men de två är utbytbara. I grund och botten kommer du att installera ett MinGW-paket (MinGW eller mingw-w64) och ett (MSys eller Msys2), MinGW ger gcc och rubriker och ändras, Msys tillhandahåller skalverktyg som make and bash. MinGW-w64 (förmodligen som MinGW men med bättre huvudfiler) finns på: mingw-w64.sourceforge (Observera att det här projektet inte har nedladdningsbara kompilatorer som standard, du kommer noga att ha det mingw-builds-projektet, vilket ger förbyggda kompilatorer , se listan över alternativ här: stackoverflowa2050221232453 och här mingw-w64.orgdoku. phpdownload). För att använda mingw-w64, installera Msys i princip med MinGW-inställningen, som ovan, men kontrollera bara msys för utvecklaralternativ. Installera sedan en mingw-w64-kompilator (se ingar. satgnudevenvmingw32base. html). Här är ett exempel: helyar2014compile-ffmpeg-64-bit-on-windows-med-msysmingw-w64 Konfigurera din PATH på lämpligt sätt, till exempel min ser så här ut: c: installsmingw-w64i686-4.9.2-posix-dwarf-rtv3 - rev0mingw32binc: MinGWmsys1.0bin. vara början på banan. I det här fallet skulle MINGWPATH vara C: installsmingw-w64i686-4.9.2-posix-dwarf-rtv3-rev0mingw32 Observera också att för att få tillgång till direktinsändningsenheter måste du använda mingw-w64 som kompilator (eller tvärkompilator) som raka MinGW-headers har inte denna funktionalitet uppenbarligen. Och för att installera biblioteker youd använd antingen. configure --prefixusrlocal eller - prefixcinstallsmingw-w64i686-4.9.2-posix-dwarf-rtv3-rev0mingw32i686-w64-mingw32 Den senare om du vill installera något till din MINGWPATH själv. och leta efter hämtningssidan. Det rekommenderade sättet att installera MinGWMSys är genom det automatiska installationsprogrammet, mingw-get-setup. exe. Detta laddar ner de flesta av de grundläggande kärnpaketen. Den installerar vanligtvis i C: MinGW men du kan definiera installationsvägen när du konfigurerar, notera den här sökvägen (som vi kommer att ringa som MinGW-sökväg eller MINGWPATH senare i den här guiden). När du har installerat MinGW bör du se på MinGW-posten i menyn Windows med alternativet MinGW-skal. Klicka på den och det kommer att starta en terminal med ett bash skal. Det här är tänkt att vara en GNUUnix-miljö, och du borde veta lite UNIX-kommandon för att komma igenom det. Alternativt, eller om MinGW-posten saknas, måste du manuellt starta filen MINGWPATHmsys1.0msys. bat. MinGW antar en monteringsmekanism för att få Windows-kataloger att visas som inbyggda UNIX-liknande vägar. Kontrollera utmatningen från mount-kommandot och bekanta dig med kartläggningsmekanismen. I övrigt av guiden, när det inte uttryckligen anges, använd de UNIX-mappade banorna bra. Observera att användarhemmet som standard kommer att placeras i MINGWPATHmsys1.0homeUSER, och det blir din arbetsmapp på msys-skalet. Slutligen måste du redigera systemmiljön Sti variabel, lägga till MINGWPATHbin katalogen. Detta gör att både systemet och msys skalet kan hitta program som tillhandahålls av MinGW. Detta kan göras till exempel med: Installera det och kör sedan dess konsol, så kommer du att kunna köra konfigurera (förutsatt att du har installerat en gcc till dig PATH redan). MSYS2, installera det, kör sedan kommandot mingw32shell. bat eller mingw64shell. bat i installationshemsetet MSYS2. Var försiktig så att du inte kör MSYS2 Shell eftersom det kommer att resultera i att FFmpegs konfigurerar att säga att bygga ett MSYS binärt rekommenderas inte och avslutas. Installera nu nödvändiga paket: Alternativt kan du också installera GCC från MSYS2-systemet själv och behöver inte någon av ovanstående mingw-w64-instruktioner: MSYS2 levereras med ett pakethanteringssystem som heter pacman adopterat från Arch Linux och låter dig enkelt installera binära paket från kommandoraden. För att kompilera FFmpeg måste du installera mingw-w64 GCC-miljön (antingen i smaken i686 eller x86x64). Använd en av kommandona: Det här installerar gcc. exe-kommandon som faktiskt är byggda för MSYS2 men är Windows Gcc-kompilatorn. Konfigurera och göra som vanligt. Om du använder MSYS2 kan många paket enkelt installeras med hjälp av pacman (till exempel pacman - S pkg-config). Tyvärr ger gcc. exe det verkar skapa binärer som kräver filer som libgccsdw2-1.dll och libwinpthread-1.dll (etc.) för att följa med din körbar, så det kan orsaka problem där. Du kan ta bort några filer för att ta bort beroenden på saker som libbzip2.dll se ffmpeg. zeranoeforumviewtopic. phpf5ampt3688 och eventuellt undvika kravet libgcc. dll genom att använda - statisk vid länktid. MinGW installationsstil Det är en bra norm att hålla de lokalt installerade paketen separerade från MinGWMSys-paketen. Av denna anledning rekommenderar vi att du använder usrlocal för lokalt installerade filer. Det betyder att paket kommer att konfigureras med --prefixusrlocal, för att ta bort de lokala paketen kommer det att räcka till att radera den usrlocal-katalogen. Detta bör också undvika konflikter med MinGWMSys. Git är källkodskontrollsystemet som används av FFmpeg, och du behöver det för att ladda ner och uppdatera källkoden. Den officiella Git-projektplatsen är: Det rekommenderade installationsvägen är genom msysgit-projektet: Autoinstalleraren skapar en separat Msys-miljö för Git. För att kunna låta din MinGW och msysgit samexistera på samma system behöver du viss inställning i Windows-miljön. Faktum är att msysgit-installationsprogrammet ändrar vissa av de miljövärden som fastställs av MinGW-installationen, och du kan behöva manuellt återställa dem. I synnerhet måste du: fixa HOME-variabeln så att den kommer att peka på MINGWPATHmsys1.0homeUSER redigera sökvägen så att git-bin och cmd-banorna finns efter motsvarande MinGW-bin-katalog. yasm är ett icke-strikt krav, det möjliggör optimerad kompilering så det rekommenderas att installera det. Det enklaste sättet att installera det för Windows är att helt enkelt ladda ner det binära som finns i: Du måste välja mellan de versioner som tillhandahålls (t ex 32 vs 64 bitar), ladda ner och installera det i usrlocalbin eller i bin. Eftersom binärnamnet vanligtvis suffixeras med programversionen (t ex det heter yasm-1.1.0-win32.exe) måste du skapa en kopia med namnet yasm, så det kan åberopas genom att använda helt enkelt yasm. Alternativt kan du installera källversionen och kompilera den. Om systemet klagar över en saknad MSVCR100.dll-fil när du försöker köra yasm, kan du behöva installera Microsoft Visual C 2010 SP1 Redistributable Package från Microsoft. SDL krävs för ffplay och SDL-utmatningsenheten kan projektwebbplatsen ses på: Du behöver 1.2 versionen: När den är installerad i MINGWPATH, ska FFmpeg-konfigurationen kunna identifiera den automatiskt. Observera att SDL-flaggor, som utfärdats av sdl-configpkg-config, innehåller fliken - mwindows som förhindrar att program loggar in på konsolen. Som en lösning behöver du ta bort den flaggan, t. ex. genom att redigera sdl-config-skriptet eller SDL-pkg-config-filen i lib. Felet har rapporterats här: libx264 kan kompileras och installeras i MinGWmsys-miljön. Senaste versionen finns på den här adressen: Om du vill ha libx264.dll-filer (istället för statiska) ska du använda alternativet --enbart-delat konfiguration. Det enda sättet jag kunde ta reda på hur man får det här till jobbet var att lägga till --xtra-ldflagsL..libx264unpackeddir --extra-cflags-I..libx264unpackeddir till min ffmpeg-konfigurationsrad, efter att ha lyckats bygga libx264. lib. exe krävs för att skapa. dll. a importstubbibliotek, så att du kan länka till DLL-filer från MSVC (Microsoft Visual Studio-kompilator, medföljd av den), om du planerar att skapa en DLL-stil, FFmpeg bygger och behöver gör det. lib. exe är ett Microsoft-verktyg som används för att skapa DLL-filer. Den är bundet tillsammans med Visual Studio. Microsoft Visual Studio Express-nedladdning är tillgänglig gratis. När du har installerat måste du lägga till katalogen där lib. exe finns i systemvägen. dlltool. exe (som är en del av binutils) kan användas istället för lib. exe. Nackdelen är att importbiblioteken bryter om du använder alternativet för länkoptimering i MSVC (som är aktiverat som standard). DirectShow DirectShow SDK krävs för DirectShow capture, som stöds via dshow-inmatningsenheten. DirectShow-stöd är endast aktiverat genom mingw-64-kompilering. För mer detaljerad information relaterad till DirectShow, kontrollera dshow-sektionen i FFmpeg-manualen. Krävs för att förvärva från ljudenheten med det nya OpenAL-ramverket: Hämta och installera SDK (filen heter OpenAL11CoreSDK. zip), och konfigurera sedan med - öppen (du kan behöva lägga till --extra-cflags och - - extra-ldflags för att ange var OpenAL-bibliotek och rubriker är placerade). Observera att du kan behöva flytta alla rubriker i den inkluderade dir-en till en separat AL-katalog, där FFmpeg letar efter OpenAL-rubrikerna. pkg-config pkg-config är ett program som används av många programbibliotek (FFmpeg ingår) för att bestämma kompileringsflaggarna som ska användas. Det är inte installerat som standard av MinGW, så du måste installera den manuellt. Det finns också en relaterad MinGW FAQ: pkg-config finns på någon av dessa adresser: Vid denna tidpunkt måste du installera följande paket: GLIB (Binaries) gettext-runtime (Binaries) pkg-config (Binaries) gettext runtime innehåller intl. dll (GNU Internationalization Library) som krävs av pkg-config. För att konfigurera en grundläggande byggnad behöver du bara köra konfigurera i FFmpeg-källkatalogen. När du har installerat alla nödvändiga paket (MinGW är det enda strikta kravet på att bygga FFmpeg krävs git för att uppdatera din FFmpeg-källa), du måste öppna ett MinGW-skal, byta katalog till var du checkade ut FFmpeg-källorna och konfigurera och gör FFmpeg det vanliga sättet. OBS! Konfigurera är ibland smärtsamt långsam i MinGW. Tips för Windows-kompilering Du kanske vill använda beredskapsläge för felsökning av beroendeproblem: depends. exe är likartat med syfte att ldd. Att arbeta med en Windows-terminal kan vara smärtsam, speciellt om du har ett tangentbord som inte är USEN och du har inget sätt att skriva specialtecken som autohotkey är ett trevligt FLOSS-projekt som gör det möjligt att komponera genvägar och göra andra smutsiga saker: Fler resurser Du kan hitta många resurser dedikerade till FFmpeg i Windows: På den här adressen kan du hitta en MinGW-miljö som används för MPlayer, liksom FFmpeg bygger: Följande projekt har ett manus för att sammanställa många FFmpeg-beroenden och kan innehålla tips om hur för att få dem att arbeta med mingw:: 30 oktober 2016, Resultat: Sommar av kod 2016. Det har gått länge men vi ville göra en ordentlig nedläggning av vårt deltagande i programmet och det tar tid. Ibland är det bara för att få slutrapporten för varje projekt trimmat ned, andra, slutar det som fortfarande pågick när programmet slutfördes: slutliga patchar måste slås samman, TODO listar stabiliserade, framtida planer gick med på att du heter det. Utan ytterligare åtgärd, heres silverfodret för varje av de projekt som vi försökte slutföra under denna sommar av kodesäsongen: FFv1 (Mentor: Michael Nierdermayer) Stanislav Dolganov utformade och genomfört experimentellt stöd för rörelsesuppskattning och kompensation i den förlustfria FFV1-codec . Konstruktionen och implementeringen baseras på snövideo codec, som använder OBMC. Stanislavs arbete visade att betydande kompressionsvinster kan uppnås med interframkompression. FFmpeg välkomnar Stanislav att fortsätta arbeta utöver detta bevis på konceptet och föra framsteg i den officiella FFV1-specifikationen inom IETF. Självtestdekning (Mentor: Michael Niedermayer) Petru Rares Sincraian lade till flera självtester till FFmpeg och gick framgångsrikt genom en ibland fallande process med finjusteringstestparametrar för att undvika kända och svåra att undvika problem, som kontrollsumma felaktigheter på grund av att avrundningsfel på de många plattformar vi stöder. Hans arbete har förbättrat koddekretningen av våra självtester avsevärt. MPEG-4 ALS-kodareimplementering (Mentor: Thilo Borgmann) Umair Khan uppdaterade och integrerade ALS-kodaren för att passa i den nuvarande FFmpeg-kodbasen. Han implementerade också en saknad funktion för ALS-avkodaren som möjliggör avkodning av flytande punktprov. FFmpeg-stöd för MPEG-4 ALS har förbättrats avsevärt av Umairs arbete. Vi välkomnar honom för att behålla sina förbättringar och hoppas på stora bidrag att komma. Tee muxer förbättringar (Mentor: Marton Balint) Jn Sebechlebsks generiska mål var att förbättra tee muxer så att det tolererade att blockera IO och möjliggjorde genomskinlig felåterhämtning. Under designfasen visade det sig att denna funktionalitet krävde en separat muxer, så Jn spenderade sin sommar på att arbeta på den så kallade FIFO-muxern som gradvis fixar problem över hela kodbasen. Han lyckades med sin uppgift, och FIFO-muxern är nu en del av huvudförvaret, tillsammans med flera andra förbättringar som han gjort i processen. TrueHD-kodaren (Mentor: Rostislav Pehlivanov) Jai Luthras mål var att uppdatera den out-of-tree och ganska övergivna MLP (Meridian Lossless Packing) - kodaren för libavcodec och förbättra den för att möjliggöra kodning till TrueHD-formatet. För kvalifikationsperioden uppdaterades kodaren så att den var användbar och under hela sommaren förbättrades det med hjälp av flera kanaler och TrueHD-kodning. Jais-koden har nu blivit fusionerad i huvudförvaret. Medan några problem kvarstår med avseende på LFE-kanal och 32 bitars provhantering, är de i färd med att fixas så att man äntligen kan göra insatserna för att förbättra kodarens hastighet och effektivitet. Rörelseinterpoleringsfilter (Mentor: Paul B Mahol) Davinder Singh undersökte befintliga rörelsesestimerings - och interpolationsmetoder från tillgänglig litteratur och tidigare arbete av egen: Michael Niedermayer och implementerade filter baserat på denna forskning. Dessa filter tillåter rörelseinterpolering av bildhastighetskonvertering att appliceras på en video, till exempel för att skapa en slow-motion-effekt eller ändra ramhastigheten medan du smidigt interpolerar videon längs rörelsesvektorerna. Theres jobbar fortfarande för att kalla dessa filter färdiga, vilket är ganska svårt, men vi ser optimistiskt ut på deras framtid. Och det är allt. Vi är nöjda med programmets resultat och oerhört tacksamma för möjligheten att arbeta med en sådan fantastisk uppsättning studenter. Vi kan vara en tuff folkmassa men våra mentorer gjorde ett fantastiskt jobb för hand som innehöll våra praktikanter genom resan. Tack också till Google för detta underbara program och till alla som gjorde plats i sina livliga liv för att hjälpa GSoC2016 att lyckas. Vi ses 2017 24 september 2016, SDL1-stöd sjönk. Stöd för SDL1-biblioteket har tappats, eftersom det inte längre behålls (från och med januari 2012) och det ersätts av SDL2-biblioteket. Som ett resultat har SDL1-utmatningsanordningen också tagits bort och ersatts av en SDL2-implementering. Både ffplay och opengl utmatningsenheter har uppdaterats för att stödja SDL2. 9 augusti 2016, FFmpeg 3.1.2 Laplace FFmpeg 3.1.2. ett nytt punktutgåva från 3,1-avdelningsgrenen, är nu tillgängligt Det fixar flera buggar. Vi rekommenderar användare, distributörer och systemintegratörer att uppgradera om de inte använder nuvarande gitmästare. 10 juli 2016, ffserver-programmet släpptes Efter en noggrann överläggning tillkännagav det att det var dags att släppa ffserver-programmet från projektet som börjar med nästa utgåva. ffserver har varit ett problematiskt program för att behålla på grund av användningen av interna API, vilket komplicerade de senaste uppdateringarna till libavformat-biblioteket och blockera ytterligare rengöringar och förbättringar som önskas av API-användare och blir enklare att underhålla. Dessutom har programmet varit svårt för användarna att distribuera och köra på grund av pålitlighetsproblem, brist på knowledgable människor för att hjälpa och förvirra konfigurationsfilsyntaxen. Nuvarande användare och medlemmar i samhället är uppmanade att skriva ett ersättningsprogram för att fylla samma nisch som ffserver gjorde med de nya API: erna och kontakta oss så att vi kan peka användare att testa och bidra till utvecklingen. 1 juli 2016, FFmpeg 3.1.1 Laplace FFmpeg 3.1.1. ett nytt punktutgåva från 3,1-avdelningsgrenen, är nu tillgängligt. Det handlar huvudsakligen om några ABI-problem som introducerades i föregående utgåva. Vi rekommenderar starkt användare, distributörer och systemintegratörer, särskilt de som upplevde problemuppgradering från 3.0, för att uppgradera om de inte använder nuvarande gitmästare. 27 juni 2016, FFmpeg 3.1 Laplace FFmpeg 3.1 Laplace. en ny stor release, är nu tillgänglig Några av höjdpunkterna: DXVA2-accelererade HEVC Main10-avkodningsfältfilterfilmslinga videofilter och aloop ljudfilter Bob Weaver deinterlacingfilter brandkvalitetsfilter datascope filterbänk och abench filter ciescope filterprotokoll blacklisting API MediaCodec H264-avkodning VC - 2 HQ RTP-nyttolastformat (utkast v1) depacketizer och packetizer VP9 RTP nyttolastformat (utkast v2) packetizer AudioToolbox ljudavkodare AudioToolbox ljudkodare coreimage filter (GPU-baserad bildfiltrering på OSX) libdcadec borttaget bitströmsfilter för att extrahera DTS-kärna ADPCM IMA DAT4-dekodermusx demuxer aix demuxer remap filter hash och framehash muxers colorspace filter hdcd filter readvitc filter VAAPI-accelererat format omvandling och skalning libnppCUDA-accelererad format konvertering och skalering Duck TrueMotion 2.0 Real Time dekoder Wideband Enstaka data (WSD) demuxer VAAPI-accelerated H.264HEVCMJPEG kodande DTS Express (LBR) dekoder Generisk OpenMAX IL enco der med stöd för Raspberry Pi IFF ANIM demuxer dekoder Direkt strömöverföring (DST) dekoder högnorm filter MTAF demuxer och avkodare MagicYUV dekoder OpenExr förbättringar (kakel data och B44B44A stöd) BitJazz SheerVideo dekoder CUDA CUVID H264HEVC dekoder 10 bitars djupstöd i native utvideo dekoder libutvideo wrapper borttaget YUY2 Lossless Codec dekoder VideoToolbox H.264 kodare Vi rekommenderar starkt användare, distributörer och systemintegratorer att uppgradera om de inte använder nuvarande gitmästare. 16 mars 2016 har Google Summer of Code FFmpeg godkänts som en öppen källkodsorganisation från Google Summer of Code. Om du vill delta som student kan du se vår projektidésida. Du kan redan komma i kontakt med mentorer och börja arbeta med kvalificeringsuppgifter samt registrera på google och skicka in ditt förslag till projektförslag. Lycka till 15 februari 2016, FFmpeg 3.0 Einstein FFmpeg 3.0 Einstein. en ny stor release, är nu tillgänglig Några av höjdpunkterna: Den inbyggda FFmpeg AAC-kodaren har sett omfattande förbättringar och anses inte längre som experimentell. Ta bort stöd för libvo-aacenc och libaacplus Över 30 nya filter har lagts till. Många ASM-optimeringar VP9-hårdvaruacceleration ( DXVA2 och VA-API) Cineform HD-dekoder Ny DCA-avkodare baserad på libdcadec med fullt stöd för DTS-HD-förlängningar Som för alla större versioner förväntar vi oss att stora bakåtkompatibla APIABI ändras Se Changelog för en lista med fler uppdateringar Vi rekommenderar starkt användare, distributörer, och systemintegratorer att uppgradera om de inte använder nuvarande gitmästare. 30 januari 2016, Ta bort stöd för två externa AAC-kodare Vi har just tagit bort stöd för VisualOn AAC-kodaren (libvo-aacenc) och libaacplus i FFmpeg-mastern. Även innan vi markerar vår interna AAC-kodare som stabil. det var känt att libvo-aacenc var av sämre kvalitet jämfört med vår ursprungliga för de flesta prover. VisualOn-kodaren användes emellertid i stor utsträckning av Android Open Source Project, och vi skulle vilja ha ett testat och sant stabilt alternativ i vår kodbas. När den första engagerade sig i 2011 fyllde libaacplus klyftan för kodning av High Efficiency AAC-format (HE-AAC och HE-AACv2), som inte stöddes av någon av kodarna i FFmpeg vid den tiden. Omständigheterna för båda har förändrats. Efter det arbete som Spearheaded av Rostislav Pehlivanov och Claudio Freire är den nu stabila FFmpeg-inhemska AAC-kodaren redo att konkurrera med mycket mer mogna kodare. Fraunhofer FDK AAC Codec-biblioteket för Android läggs till i 2012 som den fjärde stödda externa AAC-kodaren och den med den bästa kvaliteten och de flesta funktioner som stöds, inklusive HE-AAC och HE-AACv2. Därför har vi bestämt att det är dags att ta bort libvo-aacenc och libaacplus. Om du för närvarande använder libvo-aacenc, förbered dig för övergång till den ursprungliga kodaren (aac) när du uppdaterar till nästa version av FFmpeg. I de flesta fall är det lika enkelt att bara byta kodarens namn. Om du för närvarande använder libaacplus, börja använda FDK AAC (libfdkaac) med ett lämpligt profilalternativ för att välja den exakta AAC-profilen som passar dina behov. I båda fallen kommer du att njuta av en hörbar kvalitetsförbättring och såväl färre licenshuvudvärk. 16 januari 2016, FFmpeg 2.8.5, 2.7.5, 2.6.7, 2.5.10 Vi har gjort flera nya punktutgåvor (2.8.5, 2.7.5, 2.6.7, 2.5.10). De fixar olika fel, såväl som CVE-2016-1897 och CVE-2016-1898. Vänligen se changelog för varje release för mer information. Vi rekommenderar användare, distributörer och systemintegratorer att uppgradera om de inte använder nuvarande gitmästare. 5 december 2015, Den inbyggda FFmpeg AAC-kodaren är nu stabil Efter sju år har den inbyggda FFmpeg AAC-givaren haft sin experimentella flagga borttagen och förklarad som klar för allmän användning. Kodaren är transparent vid 128 kbps för de flesta prov som testas med artefakter som endast uppträder i extrema fall. Subjektiva kvalitetsprov sätter kodaren till lika stor eller högre kvalitet än de flesta andra kodare som är tillgängliga för allmänheten. Licensiering har alltid varit ett problem med kodning av AAC-ljud eftersom de flesta av kodarna har haft en licens som gör att FFmpeg inte kan distribueras om de kompileras med stöd för dem. Det faktum att det nu finns en helt öppen och riktigt fri AAC-kodare integrerad direkt i projektet betyder mycket för dem som vill använda accepterade och utbredda standarder. Huvuddelen av arbetet med att ge kodaren upp till kvalitet startades under årets gång GSoC av utvecklaren Claudio Freire och Rostislav Pehlivanov. Båda fortsatte arbetet med kodaren med den senare som en utvecklare och mainainer, som också arbetar med andra delar av projektet. Också tack vare Kamedo2 som gör jämförelser och test, de ursprungliga författarna och alla tidigare och nuvarande bidragsgivare till kodaren. Användare föreslås och uppmuntras att använda kodaren och ge feedback eller raderingsrapporter genom vår buggspårare. 13 oktober 2015, stödjer Telepoint amp MediaHub nu vårt projekt Ett stort tackmeddelande går till våra nyaste supportrar: MediaHub och Telepoint. Båda företagen har donerat en dedikerad server med gratis internetanslutning. Här är lite om dem i sina egna ord: Telepoint är det största bärarneutrala datacentret i Bulgarien. Beläget i hjärtat av Sofia på en korsning av många bulgariska och internationella nätverk, är anläggningen ett fullt utrustat Tier 3 datacenter som erbjuder flexibla kundinriktade colocation-lösningar (allt från en server till en privat samlingslokal) och en hög säkerhetsnivå. MediaHub Ltd. är en bulgarsk IPTV-plattform och tjänsteleverantör som använder FFmpeg kraftigt sedan det började fungera för ett år sedan. Att donera för att hålla FFmpeg online är vårt sätt att ge tillbaka till samhället. Tack Telepoint och MediaHub för deras stöd 29 september 2015, GSoC 2015-resultat FFmpeg deltog i den senaste upplagan av Google Summer of Code Project. FFmpeg fick totalt 8 tilldelade projekt och 7 av dem lyckades. Vi vill tacka Google. de deltagande studenterna, och särskilt de mentorer som gick med i denna insats. Ser fram emot att delta i nästa GSoC-utgåva Nedan hittar du en kort beskrivning av det slutliga resultatet av varje enskilt projekt. Grundläggande servrar för nätverksprotokoll, mentee: Stephan Holljes, mentor: Nicolas George Stephan Holljess-projekt för denna session av Google Summer of Code var att implementera grundläggande HTTP-serverfunktioner för libavformat, för att komplettera den redan närvarande HTTP-klienten och RTMP och RTSP-serverns kod. Den första delen av projektet var att göra HTTP-koden i stånd att acceptera en enskild klient, den slutfördes delvis under kvalifikationsperioden och delvis under sommarens första vecka. Tack vare det här arbetet är det nu möjligt att göra en enkel HTTP-ström med följande kommandon: Nästa del av projektet var att förlänga koden för att kunna acceptera flera kunder samtidigt eller i följd. Eftersom libavformat inte hade ett API för den typen av uppgift, var det nödvändigt att designa en. Denna del var mestadels klar före mitten och applicerades strax efteråt. Eftersom ffmpeg-kommandoradsverktyget inte är klart för att betjäna flera klienter är testplatsen för det nya API ett exempelprogram som serverar hårdkodad innehåll. Den sista och mest ambitiösa delen av projektet var att uppdatera ffserver för att utnyttja det nya API. Det skulle visa sig att API: n är användbar för att implementera verkliga HTTP-servrar och avslöja de punkter där mer kontroll behövdes. Vid slutet av sommaren genomgick en första arbetsplåtsserie kodgranskning. Browser innehåll på servern, mentee: Mariusz Szczepaczyk, mentor: Lukasz Marek Mariusz slutade ett API som utarbetats av FFmpeg-communityen och genomförde Samba-katalognotering som kvalifikationsuppgift. Under programmet förlängde han API med möjlighet att ta bort och byta namn på filer på fjärrservrar. Han genomförde genomförandet av dessa funktioner för filer, Samba, SFTP och FTP-protokoll. I slutet av programmet gav Mariusz en skiss av ett genomförande för HTTP-kataloglistor. Directshow digital videoinspelning, mentee: Mate Sebok, mentor: Roger Pack Mate arbetade med direktuppspelning från digitala videokällor. Han fick arbetsingång från ATSC-ingångskällor, med specifierad tuner. Koden har inte åtagits, men en korrigering av den skickades till ffmpeg-devel-postlistan för framtida användning. Mentorn planerar att rensa upp det och begå det, åtminstone för ATSC-sidan av saker. Mate och mentorn jobbar fortfarande och försöker slutligen räkna ut hur man får DVB att arbeta. Genomföra fullt stöd för 3GPP-text med undertext, mentee: Niklesh Lalwani, mentor: Philip Langdale Nikleshs-projektet var att utöka vårt stöd för 3GPP-textad textning. Det här är det ursprungliga formatet för undertexter för mp4-behållare, och är intressant eftersom det vanligtvis är det enda undertextelformat som stöds av stocken avspelningsprogram på IOS och Android-enheter. ffmpeg hade redan grundläggande stöd för dessa undertexter som ignorerade all formatering information - det tillhandahöll bara grundläggande plaintext support. Niklesh arbetade för att lägga till stöd på både kodnings - och avkodningssidan för textformateringsfunktioner, till exempel fontstorlek och effekter som bolditalics, highlighting etc. Den viktigaste utmaningen här är att Timed Text hanterar formatering på ett helt annat sätt än vanligast undertexter format. Den använder en binär kodning (baserat på mp4-lådor, naturligtvis) och lagrar information separat från själva texten. Detta kräver ytterligare arbete för att spåra vilka delar av textformateringen som gäller och uttryckligen hantera överlappande formatering (vilka andra format stödjer men tidsbestämd text inte) så det krävs att de överlappande sektionerna bryts i separata icke överlappande enheter med olika formatering. Slutligen måste Niklesh vara försiktig med att inte lita på någon storleksinformation i undertexterna - och det är inget skämt: den nu ökända Android-skräckfilmen var i kod för att analysera Texted Text Text. Allt Nikleshs arbete är engagerat och släpptes i ffmpeg 2.8. libswscale refactoring, mentee: Pedro Arthur, mentorer: Michael Niedermayer, Ramiro Polla Pedro Arthur har modulariserat vertikala och horisontella skalare. För att göra detta utformade han och implementerade en generisk filterram och flyttade den befintliga scaler-koden in i den. Dessa ändringar låter nu enkelt lägga till borttagning, splittring eller sammanslagning av bearbetningssteg. Genomförandet benchmarkades och flera alternativ försökte undvika hastighetsförluster. Han tillfogade också gammakorrigerat skalningsstöd. Ett exempel på att använda gammakorrigerad skalering skulle vara: Pedro har gjort ett imponerande arbete med tanke på den korta tiden som finns, och han är en FFmpeg-kommissionär nu. Han fortsätter att bidra till FFmpeg, och har fastställt några buggar i libswscale efter att GSoC har slutat. AAC Encoder förbättringar, mentee: Rostislav Pehlivanov, mentor: Claudio Freire Rostislav Pehlivanov har implementerat PNS, TNS, IS-kodning och huvudprediktion på den inhemska AAC-kodaren. Of all those extensions, only TNS was left in a less-than-usable state, but the implementation has been pushed (disabled) anyway since its a good basis for further improvements. PNS replaces noisy bands with a single scalefactor representing the energy of that band, gaining in coding efficiency considerably, and the quality improvements on low bitrates are impressive for such a simple feature. TNS still needs some polishing, but has the potential to reduce coding artifacts by applying noise shaping in the temporal domain (something that is a source of annoying, notable distortion on low-entropy bands). Intensity Stereo coding (IS) can double coding efficiency by exploiting strong correlation between stereo channels, most effective on pop-style tracks that employ panned mixing. The technique is not as effective on classic X-Y recordings though. Finally, main prediction improves coding efficiency by exploiting correlation among successive frames. While the gains have not been huge at this point, Rostislav has remained active even after the GSoC, and is polishing both TNS and main prediction, as well as looking for further improvements to make. In the process, the MIPS port of the encoder was broken a few times, something hes also working to fix. Animated Portable Network Graphics (APNG), mentee: Donny Yang, mentor: Paul B Mahol Donny Yang implemented basic keyframe only APNG encoder as the qualification task. Later he wrote interframe compression via various blend modes. The current implementation tries all blend modes and picks one which takes the smallest amount of memory. Special care was taken to make sure that the decoder plays correctly all files found in the wild and that the encoder produces files that can be played in browsers that support APNG. During his work he was tasked to fix any encountered bug in the decoder due to the fact that it doesnt match APNG specifications. Thanks to this work, a long standing bug in the PNG decoder has been fixed. For latter work he plans to continue working on the encoder, making it possible to select which blend modes will be used in the encoding process. This could speed up encoding of APNG files. September 9th, 2015, FFmpeg 2.8 We published release 2.8 as new major version. It contains all features and bug fixes of the git master branch from September 8th. Please see the changelog for a list of the most important changes. We recommend users, distributors and system integrators to upgrade unless they use current git master. August 1st, 2015, A message from the FFmpeg project Dear multimedia community, The resignation of Michael Niedermayer as leader of FFmpeg yesterday has come by surprise. He has worked tirelessly on the FFmpeg project for many years and we must thank him for the work that he has done. We hope that in the future he will continue to contribute to the project. In the coming weeks, the FFmpeg project will be managed by the active contributors. The last four years have not been easy for our multimedia community - both contributors and users. We should now look to the future, try to find solutions to these issues, and to have reconciliation between the forks, which have split the community for so long. Unfortunately, much of the disagreement has taken place in inappropriate venues so far, which has made finding common ground and solutions difficult. We aim to discuss this in our communities online over the coming weeks, and in person at the VideoLAN Developer Days in Paris in September: a neutral venue for the entire open source multimedia community. The FFmpeg project. July 4th, 2015, FFmpeg needs a new host UPDATE: We have received more than 7 offers for hosting and servers, thanks a lot to everyone After graciously hosting our projects (FFmpeg. MPlayer and rtmpdump ) for 4 years, Arpi (our hoster) has informed us that we have to secure a new host somewhere else immediately. If you want to host an open source project, please let us know, either on ffmpeg-devel mailing list or irc. freenode ffmpeg-devel. We use about 4TB of storage and at least 4TB of bandwidth month for various mailing lists, trac. samples repo. svn, etc. March 16, 2015, FFmpeg 2.6.1 We have made a new major release ( 2.6 ) and now one week afterward 2.6.1. It contains all features and bugfixes of the git master branch from the 6th March. Please see the Release Notes for a list of note-worthy changes. We recommend users, distributors and system integrators to upgrade unless they use current git master. March 4, 2015, Google Summer of Code FFmpeg has been accepted as a Google Summer of Code Project. If you wish to participate as a student see our project ideas page. You can already get in contact with mentors and start working on qualification tasks. Registration at Google for students will open March 16th. Good luck March 1, 2015, Chemnitzer Linux-Tage We happily announce that FFmpeg will be represented at Chemnitzer Linux-Tage (CLT) in Chemnitz, Germany. The event will take place on 21st and 22nd of March. More information can be found here We demonstrate usage of FFmpeg, answer your questions and listen to your problems and wishes. If you have media files that cannot be processed correctly with FFmpeg, be sure to have a sample with you so we can have a look For the first time in our CLT history, there will be an FFmpeg workshop . You can read the details here. The workshop is targeted at FFmpeg beginners. First the basics of multimedia will be covered. Thereafter you will learn how to use that knowledge and the FFmpeg CLI tools to analyse and process media files. The workshop is in German language only and prior registration is necessary. The workshop will be on Saturday starting at 10 oclock. We are looking forward to meet you (again) December 5, 2014, FFmpeg 2.5 We have made a new major release ( 2.5 ) It contains all features and bugfixes of the git master branch from the 4th December. Please see the Release Notes for a list of note-worthy changes. We recommend users, distributors and system integrators to upgrade unless they use current git master. October 10, 2014, FFmpeg is in Debian unstable again We wanted you to know there are FFmpeg packages in Debian unstable again. A big thank-you to Andreas Cadhalpun and all the people that made it possible. It has been anything but simple. Unfortunately that was already the easy part of this news. The bad news is the packages probably wont migrate to Debian testing to be in the upcoming release codenamed jessie. Read the argumentation over at Debian. However things will come out in the end, we hope for your continued remarkable support October 8, 2014, FFmpeg secured a place in OPW Thanks to a generous 6K USD donation by Samsung (Open Source Group), FFmpeg will be welcoming at least 1 Outreach Program for Women intern to work with our community for an initial period starting December 2014 (through March 2015). We all know FFmpeg is used by the industry, but even while there are countless products building on our code, it is not at all common for companies to step up and help us out when needed. So a big thank-you to Samsung and the OPW program committee If you are thinking on participating in OPW as an intern, please take a look at our OPW wiki page for some initial guidelines. The page is still a work in progress, but there should be enough information there to get you started. If you, on the other hand, are thinking on sponsoring work on FFmpeg through the OPW program, please get in touch with us at opwffmpeg. org. With your help, we might be able to secure some extra intern spots for this round September 15, 2014, FFmpeg 2.4 We have made a new major release ( 2.4 ) It contains all features and bugfixes of the git master branch from the 14th September. Please see the Release Notes for a list of note-worthy changes. We recommend users, distributors and system integrators to upgrade unless they use current git master. August 20, 2014, FFmpeg 2.3.3, 2.2.7, 1.2.8 We have made several new point releases ( 2.3.3. 2.2.7. 1.2.8 ). They fix various bugs, as well as CVE-2014-5271 and CVE-2014-5272. Please see the changelog for more details. We recommend users, distributors and system integrators to upgrade unless they use current git master. July 29, 2014, Help us out securing our spot in OPW Following our previous post regarding our participation on this years OPW (Outreach Program for Women), we are now reaching out to our users (both individuals and companies) to help us gather the needed money to secure our spot in the program. We need to put together 6K USD as a minimum but securing more funds would help us towards getting more than one intern. You can donate by credit card using ClickampPledge and selecting the OPW option. If you would like to donate by money transfer or by check, please get in touch by e-mail and we will get back to you with instructions. Thanks July 20, 2014, New website The FFmpeg project is proud to announce a brand new version of the website made by db0. While this was initially motivated by the need for a larger menu, the whole website ended up being redesigned, and most pages got reworked to ease navigation. We hope youll enjoy browsing it. July 17, 2014, FFmpeg 2.3 We have made a new major release ( 2.3 ) It contains all features and bugfixes of the git master branch from the 16th July. Please see the Release Notes for a list of note-worthy changes. We recommend users, distributors and system integrators to upgrade unless they use current git master. July 3, 2014, FFmpeg and the Outreach Program For Women FFmpeg has started the process to become an OPW includer organization for the next round of the program, with internships starting December 9. The OPW aims to Help women (cis and trans) and genderqueer to get involved in free and open source software. Part of the process requires securing funds to support at least one internship (6K USD), so if you were holding on your donation to FFmpeg, this is a great chance for you to come forward, get in touch and help both the project and a great initiative We have set up an email address you can use to contact us about donations and general inquires regarding our participation in the program. Hope to hear from you soon June 29, 2014, FFmpeg 2.2.4, 2.1.5, 2.0.5, 1.2.7, 1.1.12, 0.10.14 We recommend users, distributors and system integrators to upgrade unless they use current git master. May 1, 2014, LinuxTag Once again FFmpeg will be represented at LinuxTag in Berlin, Germany. The event will take place from 8th to 10th of May. Please note that this years LinuxTag is at a different location closer to the city center. We will have a shared booth with XBMC and VideoLAN. If you have media files that cannot be processed correctly with FFmpeg, be sure to have a sample with you so we can have a look More information about LinuxTag can be found here We are looking forward to see you in Berlin April 18, 2014, OpenSSL Heartbeat bug Our server hosting the Trac issue tracker was vulnerable to the attack against OpenSSL known as heartbleed. The OpenSSL software library was updated on 7th of April, shortly after the vulnerability was publicly disclosed. We have changed the private keys (and certificates) for all FFmpeg servers. The details were sent to the mailing lists by Alexander Strasser, who is part of the project server team. Here is a link to the user mailing list archive. We encourage you to read up on OpenSSL heartbleed. It is possible that login data for the issue tracker was exposed to people exploiting this security hole. You might want to change your password in the tracker and everywhere else you used that same password. April 11, 2014, FFmpeg 2.2.1 We have made a new point releases ( 2.2.1 ). It contains bug fixes for Tickets 2893, 3432, 3469, 3486, 3495 and 3540 as well as several other fixes. See the git log for details. March 24, 2014, FFmpeg 2.2 We have made a new major release ( 2.2 ) It contains all features and bugfixes of the git master branch from 1st March. A partial list of new stuff is below: We recommend users, distributors and system integrators to upgrade unless they use current git master. February 3, 2014, Chemnitzer Linux-Tage We happily announce that FFmpeg will be represented at Chemnitzer Linux-Tage in Chemnitz, Germany. The event will take place on 15th and 16th of March. More information can be found here We invite you to visit us at our booth located in the Linux-Live area There we will demonstrate usage of FFmpeg, answer your questions and listen to your problems and wishes. If you have media files that cannot be processed correctly with FFmpeg, be sure to have a sample with you so we can have a look We are looking forward to meet you (again) February 9, 2014, trac. ffmpeg. org trac. mplayerhq. hu Security Breach The server on which FFmpeg and MPlayer Trac issue trackers were installed was compromised. The affected server was taken offline and has been replaced and all software reinstalled. FFmpeg Git, releases, FATE, web and mailinglists are on other servers and were not affected. We believe that the original compromise happened to a server, unrelated to FFmpeg and MPlayer, several months ago. That server was used as a source to clone the VM that we recently moved Trac to. It is not known if anyone used the backdoor that was found. We recommend all users to change their passwords. Especially users who use a password on Trac that they also use elsewhere, should change that password at least elsewhere. November 12, 2013, FFmpeg RFP in Debian Since the splitting of Libav the DebianUbuntu maintainers have followed the Libav fork. Many people have requested the packaging of ffmpeg in Debian, as it is more feature-complete and in many cases less buggy. Rogrio Brito. a Debian developer, has proposed a Request For Package (RFP) in the Debian bug tracking system. Please let the Debian and Ubuntu developers know that you support packaging of the real FFmpeg See Debian ticket 729203 for more details. October 28, 2013, FFmpeg 2.1 We have made a new major release ( 2.1 ) It contains all features and bugfixes of the git master branch from 28th October. A partial list of new stuff is below: We recommend users, distributors and system integrators to upgrade unless they use current git master.
Comments
Post a Comment